Wanneer we die verdraaide autonome capaciteit die ogenschijnlijk ingaat tegen de natuurwet zouden verwerpen, missen we het doel!
De natuur beweegt zich op het goddelijke elan. Anders gezegd: God is wetmatig. Die doet het regenen, of doet de zon opgaan over alles en iedereen, zonder onderscheid. Die zorgt er feilloos voor dat het leven wordt doorgegeven. Het doel van het Leven is dan ook het leven zelf.
Het doel van het Leven is het leven zelf.
Je kan het wetenschappelijk vaststellen: de natuur is gericht op leven; op voortplanting. Plots duikt in die wetmatige natuur het genus homo op dat zich door de verworven sapiens-capaciteit, een stuk kan losweken van de wetmatigheid. Je kan de natuur omzeilen!
Die allernieuwste autonome capaciteit - ogenschijnlijk ingaande tegen de natuurwet - wordt zowel genoten als verworpen. Thomas van Aquino benadert het als volgt: "De natuurwet is de deelname van het redelijk schepsel aan de eeuwige wet van God”. Hij, en de hele kerkelijke moraal, gaat ervan uit dat de mens zich dient te schikken naar al wat eeuwig is verordend. De mens dient de verworven vrijheid op godsdienstige wijze terug te geven.
Dient de mens de verworven vrijheid op godsdienstige wijze terug te geven?
Dat vertaalt zich in 1930 als volgt wanneer Paus Pius XI orakelt: “Elk gebruik van het huwelijk, waarin de daad door menselijk ingrijpen van haar natuurlijke kracht om het leven door te geven beroofd wordt, druist in tegen de wet van God en van de natuur. Degenen die een dergelijke daad stellen, bedrijven een zware zonde.”
Vandaag echter, hoeft autonoom fietsen tussen de seksuele wetmatigheid, niet langer op de zwarte lijst van zondigheid te belanden. Vrijheid, dat weten we nu al wat beter, is immers een godsgeschenk dat te midden van de natuurwet kan bestaan. Mits de nodige voorzichtigheid en verantwoordelijkheid, uiteraard, want wie onvoorzichtig fietst, kan nog altijd vast komen te zitten tussen de tramsporen van het Leven.
Ik eindig graag met dit tegenadvies: Al wie de geschonken vrijheid terug in de verpakking stopt in een poging ze terug naar de Afzender te sturen, die bedrijft een jammerlijke zonde.
Comments