Wanneer het leven de mens zo dikwijls neerdrukt en diens gedrag bepaalt, dient dit aspect te worden opgenomen in de wetenschappelijke speurtocht. Waarom dit niet vragen aan de biologen?
Wat is toch die innerlijke ontzetting die zich in ons wezen afspeelt? Die malaise die ons kortstondig gevoel van geluk telkens weer in de weg staat en ons brengt tot daden die we een ogenblik later al weer betreuren. Vanwaar komt die vulkanische woede die de mensheid steeds weer moet optekenen in dat een grote rampenboek?
Waarom dit niet vragen aan de biologen? Het is de taak van de biologie om het leven en het menselijk gedrag te bestuderen en te verklaren. Wanneer dat complexe leven ontegensprekelijk en zo dikwijls op de mens neerdrukt en diens gedrag mee bepaalt, is het in feite onaanvaardbaar dat dit aspect niet wordt opgenomen in de biologische speurtocht. De schaduw van de mens is bezwaarlijk een detail te noemen.
Niet dat het de biologen helemaal koud laat. Dat men naarstig op zoek is naar het depressie-gen heeft een reden. Men verkiest een technisch-genetische oorzaak voor depressie omdat dit hen ontslaat van het aanraken van de psychologisch-neurale oorzaak van de depressieve mens. Een strikt technisch antwoord zou hen ontheffen van de taak om ruimer naar de mens te kijken en een verklaring aan te reiken voor wonderlijke zaken zoals altruïsme, liefde en de moraliteit van onze soort.
Een gelijklopende reden waarom de wetenschap erg op haar hoede is om de menselijke conditie aan te raken, is de ongewenste associatie met al wat naar religie ruikt. Men herinnert zich immers goed de vijandigheid van de godsdienst tegenover elk wetenschappelijk uitdagen van de mythologische verhalen.
Jammer, want vele religieuze wetenschappers, mystici en filosofen hebben meer dan voldoende inzichten verzameld die de biologische zoektocht van dienst kunnen zijn. Maar omdat het technische excuus - een puur genetische verklaring voor de menselijke worsteling - uitblijft en omdat de globale psychose blijft toenemen, is vandaag de holistische wetenschap aan de beurt.
Meer bepaald de filosofische biologie, met aan de leiding bioloog Jeremy Griffith, heeft de puzzel gelegd en is gekomen tot de verklaring van de toenemende psychose van de mensheid en reikt hiermee een oplossing aan voor de bedrukkende menselijke conditie.
Comments